måndag 19 oktober 2009

U23 i Tyskland

För att reda ut lite begrepp innan det skenar iväg i olika spekulationer m.m. Gällande uttalandet till vår redaktör Lasse Franck om att jag är ruggigt besviken så stämmer detta, rubriken kanske var lite väl hård men jag kommer aldrig kunna vara nöjd om vi får en bra placering men att vi spelar dåligt. Det är klart att tjejerna har spelat till sig en 3:dje plats men vi borde faktiskt ha fått en bättre placering.

Som jag nämner så är vi helt enkelt tekniskt sämre än våra europeiska kollegor. Tjejerna och killarna som var på plats gjorde sitt bästa men vi måste lära oss att spela på olika underlag och hantera dem på bästa sätt.

Någon kommentar är bla att det är 5st att välja på i U23. Så är inte fallet och för mig är det viktigt att vi håller oss till fakta och jag vet att Magnus Wedel hade 29 alt 30st tjejer att välja på som har licens och rätt ålder. Hur många som är tillgängliga i U23 herr vet jag inte. Självklart kan vi då inte jämnföra oss med tex Frankrike i antalet potentiella spelare MEN vi måste ändå åka ner och vilja vinna. Inte vara nöjd med en medalj när totalt 9 länder ställde upp i U23 dam.

Gällande herrarna så presterade de väldigt bra boule i flera matcher men lägsta nivån är sämre än våra europeiska kollegor och det är det som vi förlorar på och som gör att vi inte står i en semifinal mot Spanien eller Tyskland.

Gällande bankett och prisutdelning så är det jag som har tagit detta beslut och tillfrågade delar av förbundsstyrelsen om de hade något emot detta och så var inte fallet. Förklaring till mitt beslut finns i Lasse Franck´s text. Eftersom arrangören var underrättad i god tid innan så såg jag inte heller det som ett problem.

14 kommentarer:

Joachim Andersson sa...

Men att få ta emot sin medalj i ett mästerskap måste man ju få göra, och planera för, om man lyckas med denna bedrift. Eller?

Chansen var ju väldigt stor att Sverige skulle lyckas spela till sig medaljer i U23 EM?

Jag hade inte tyckt det var okej!

Men det är kanske bara jag som tycker så!

STHLM Boule Festival sa...

Bra skrivet/sagt, nu till frågan. Är det någon som har påstått något annat än din ståndpunkt?

//raspdutt

Rickard Nilsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joachim Andersson sa...

Oj Niklas. Här var det en helt annan ton.. :O Inte samma ton som i vår brev växling tidigare :(

Okej. Ja kan ta det. Läs min blogg. Jag står för vart enda ord. Och tycker det är för jävligt att planera en resa på det sättet! Punkt!

hugosson sa...

Jag tycker att det är bättre att åka till ett mästerskap och underprestera å ta en bronsmedalj.

Jag tycker det är något som e fel när man åker till ett mästerskap o "överpresterar o spelar snyggt" och vinner b-tävlingen .

På ett mästerskap måste väl resultatet vara det som är de intresanta??

Anders Larsson sa...

Prisutdelningen ville vi närvara på och så var tanken. Den skulle ske 17.00, vi startade 09.00 med trippel och sedan skulle dubbel/singel, trippel samt dubbel/singel spelas. För mig var tiden inget problem. Det visade sig att vi inte kunde närvara och det är väldigt tråkigt och var som sagt var inte vår mening. Banketten hade vi informerat tidigare om att vi inte skulle närvara på. Alla spelarna åkte från Dusseldorf till Sverige vid 19.30-tiden på söndagen.

Överpresterar och spelar snygg för att vinna B. Vem är nöjd med vinsten i B ?
Det handlar inte om att spela snygtt. Det handlar om att spela effektivt och rätt beroende på underlaget.

Mattias Thorell sa...

Klart som faan spelarna ska få ta emot sina medaljer, man kanske kunde snackat med arrangören om en tidigarelagd utdelning för Svenskarna.
Men om arrangören strulat kan det ju faktiskt vara svårt att boka om biljetter, det går ju ofta inte.

Jag tycker det är riktigt illa att på förbundets hemsida såga ett lag som tar en bronsmedalj, dessa kommer definitivt hamna under större press vid en kommande semifinal. Kan tänkas vara bra, eller inte.

Nä, hylla spelare som tar medalj!!

Kritisera dem, skäll på dem eller ge dem inte en ny chans. Men gör då det internt...

Ante sa...

Jag var där.Killarna slelade bra som fan efter våra mått mätt.Tjejerna lite sämre än vad jag väntat mig.
Att vi ska komma ikapp Frankrike,Spanien,Belgien är efter detta bara utopi för mig.Både Frankrike å Spanien hadde spelare som förmodligen spöat zkiten ur allt i vilken klass som hellst här i Sverige.Såå...svaret på allt är faxtiskt så enkelt som att vi ska vara nöjda med kvartfinalsplattser...och det många år framöver.
Hörde därnere att Frankrike & co kan spela tävlingar så gott som varje helg där deltagandet är omkring 100 lag.Är det så...så har dom ju en fördel mot oss som bara botas genom att sända iväg de våra på dessa nån gång i månaden.Och det går nog tyvär inte med skolor å allt som ska skötas.
Men att gnälla på uteblivet resultat...ahh...det gör nog inte jag nå mer efter detta.
Te sisst...jag fick uppleva den totala boulen i å med denne D Roscher.Ok...har väll sett ngt liknande skytte av nån Svensk nån gång...men ALRDIG under en hel turnering.Att vara i den åldern å kunna prestera som en maskin!!!Jisses va go han var med kloten.Frassarna hadde en till (han med kolsvarta håret å musche)som var lika duktig men som glömdes i DR:s framfart.
Hursom...så jäkla kul att fått upplevt detta.

Vad det gäller att åka hem utan att delta vid prisutdelning så kan man väll hålla med om att man själv nog hadde blitt lite ledsen.Men...kanse arrare å tjejerna/killarna hadde fått reda på det INNAN och godtagit det.Eller??
En fråga till bara.Om vi nu ska spara pengar hit å dit...vad har 4 st ledare på 8 st spelare där att göra???.I mitt tycke hadde det väll räckt med AL å nån av FK:na.????????????
Mozz.

Lasse Franck sa...

Ante - att de både förbundskaptener (Lind och Wedel) som är ansvariga för lagen på plats också är på plats är väl inte så underligt?
Jag antar att du räknar Hasse Hagberg som en av de fyra "ledarna". Men han var , precis som du, där av eget intresse.

Ante sa...

Jag VET att dom är FK:n båda 2.HH hadde säkert "yrkesmässiga" uppgifter...men 2 hadde räckt.Bara att komma överens om vilken av dom som ska åka på aktuell resa.AL är utan tvekan lika insatt i vad dom respektive spelarna går för och hadde kunnat sköta ena laget när han ändå var där.
Skapa en regel..."4 spelare,en ledare,8 spelare = 2 ledare".Boka resor å dyligt sköts av nån annan här hemma.Internationellt möte på platts,i dom fall där så är,kan HH el nån ta...OM det blir för mycket för AL.
Ahhja...skare sparas så skare.

Albin sa...

Jag tycker att det är sunt med en förbundskapten som inte är nöjd med ett brons när alla vet att vi kan bättre. Sen håller jag med Hugosson om snacket som kom efter EM där man var nöjd med spelet.

Klassiskt svenskt att kunna briljera i flaskspel/b-turneringar (utan större press alltså, ska väl säga att det innefattar även mig så att jag inte dissar någon av de deltagande).

Så jag håller faktiskt helt med hugosson, konstigt att såga ett lag som kommer 3:a när man mer eller mindre "hyllade" herrarnas spel under EM där man också kunde förvänta sig mer.

Däremot prisutdelningsdiskussionen känns som om man kan släppa. Tanken var att de skulle vara med men nu blev det inte så av olika anledningar, Vad ska man göra. Det är inte hela världen.

/Albin Plantin

Ante sa...

Rätt Albin.Men...svårt att vänta sig mer av killarna eg...med DET motståndet.Tjejerna däremot...mjaaee...motståndet där ÄR mer överkomligt.Åtminstonne av vad jag såg.Men bronz ÄR bra...utan tvekan.Ngra av tjejerna fick en total blackout.Tilda vid ett tillfälle t.ex byttes ut för att hon inte fick till,et.Och Lisa som då kom in..ja,hon la bort det mesta.Dom kan bättre...och ska visa det här.Inte på nån jäla lokaltävling i zörr.Menmen...vi ÄR inte bättre än så här helt enkelt.Dax att inse att vi bör jubla åt 8:delar mm.

ELVIS54 sa...

U 23 i Tyskland

Följde spelet via nätet med intresse, tycker att både killarna och tjejerna gjort en godkänd insats. Killarna hade ett tufft motstånd men spelade på en hög nivå.
Tjejerna hade lite problem med att hålla en jämn nivå, trots detta kammar dom hem ett brons, vi här hemma kan bara gratulera till detta.
Tycker även att Förbundskapten Wedel gjort ett jätte bra jobb. Vågar satsa på nya osäkra kort och ge dom nya spelarna chansen att visa att dom kan prestera när det behövs.
Att se Jannica få sopa banan med Eva Lisboa som är en erkänt duktig spelare med 13-0 i sitt första EM, är ett erkännande för Wedels sätt att sätta upp laget. Jessica hade
2 bra dag och spelade som förväntat.

Vi kom hem med ett facit att killarna gjort en imponerande insats mot ett mycket tufft motstånd.
Tjejerna kommer hem med bronsmedaljer.
Jag är stolt över våra lag för det de presterat.

Sågningen av förbundet???

När vi nu kommer hem med ett brons (tjejerna) kan jag inte förstå att förbundsledningen öppet går ut och sågar både laget och förbundskapten.
Att man har synpunkter på spelets kvalitet och Förbundskapten Wedels insatser är OK, det borde inte tas upp offentligt och inte gå ut på nätet för allas beskådan, (det är ju bara din åsikt).

Prisutdelningen.

Tycker synd om dom nya deltagarna som för första gången får uppleva att spela utomlands i ett EM, (kommer kanske aldrig tillbaka).
Flyget är inte den ända vägen hem.
Förhoppningsvis kommer dom iallafall att få sina medaljer.

Änn en gång, grattis för en fin insats, och grattis till Wedel som vågade satsa på ett offensivt spelupplägg, (hoppas vi får se dig som Förbundskapten fler gånger).

Joachim Andersson sa...

I Mästerskap är ju medaljerna det som räknas. Det är medaljerna som syns.

På längre sikt, och "bakom kulisserna" Ser man till att förbättra spelarnas kunskaper i ämnet. Oavsett medalj eller inte.

Tycker ja :)