lördag 20 mars 2010

Bosön 27-28 mars

Nu är spelarna uttagna till lägret på Bosön den 27-28 mars. Innehållet är i skrivande stund inte riktigt klart men i stora drag kommer följande ske:

- Diskussion kring krav elitspelare och träningsupplägg samt grupparbeten.
- Kastteknik
- Prestationspsykologi
- Ledarskap och förtroende för varandra
- Upplägg bouleträning och övningar.

Uttagna spelare:

Ann Calderyd
Anna Theander
Annika Fjelkner
Ann-Marie Carlsson
Cecilia Holm
Camilla Csapo
Lotta Bromér
Jenny Hamberg
Pia Terestchenko
Sandra Jönsson
Tove Naess
Tove Orrbeck

Albin Plantin
Anders Csapo
Björn Ivarsson
Björn Johansson
Erik Lööf-Ekström
Filip Goldeus
Jens Terestchenko
Jimmie Olsen
Måns Daniel
Patrik Andersson
Rickard Nilsson
Robert Beijmo
Thomas Wiede

18 kommentarer:

Ante sa...

Alex N ???Kanse för ung...men som han lirade på Sv Cuppen...ja...han kanse får sin uppmuntran på annat sätt :-).Synd att inte JJ x 2,Henke,Lilja å Alex L vill.Fett kul med Beimo...en ruggigt bra kille både på grus å som peppare.Bra gäng å niice sattsning.

Joachim Andersson sa...

Snälla Ante! Nu ska set föras diskution kring kraven på elitspelare som var så självklara för ett par månader sedan! Men nu har världseliten har hur vi har de och skrattar åt oss!

Det kommer säker bli nya krav snart igen! För 3 gången i år...

Ante sa...

Ooops.Ngra wirrar där va?
:-).Ja...jag vet inte vad det är för fel på att föra en disk och gå igenom vad som nu testats i ngra månader.Vet du?.Tycker själv det är en bra fortsättning på planeringen.;-).Du å ngra till har ju valt att stå utanför för att det inte passar er.Läs Rilles blogg där han intervjuvar frassen Bruno."Kondition är ALLTID rätt" säger han,och det begriper väll alla att det är.Styrkeövningarna vet jag inget om...men övertygad om att det gör bra för psyket oxå.
Tycker att du m.fl gör jättefel som dömer ut sånt här innan det har fått schansen...men...erat val som sagt,så låt det vara med det då.Inom boulen gör vi nu bara vad andra seriösa sporter gjort länge...ger det en schans att utvecklas från lallarsport te nå seriöst.Me like.

Joachim Andersson sa...

Ante.
Att bygga smidighet i musklerna och konditionsträning är bra!!

Övningarna som pinnrulle ladarna visat upp Bygger muskler. Och på sikt är det inte bra om just musklerna blir stora. Dessutom blir dom stela om man söker styrka. Och övningarna bygger just på det. Ingen smidighet alls.

I en sport som kräver väldigt mycket teknik och mental styrka så finner jag inte många rätt i kraven som ställs!!

Saxat från Larsson.
- Nej, det räcker inte att man har presterat vid ett tillfälle.

Men man kan väl kräva att dom någon gång presterar bra boule, eller?Inte bara tränar...

Ante sa...

Syftar du på att Sibbarna inte tävlar (riktiga tävlingar...inge kortleks-skit å dyl) så är jag böjd att hålla med.Dom far inte ut å tävlar lika mycket som t ex ni i Coccinele.Inte vad JAG vet i alla fall.Där kan jag i så fall hålla med...dom borde,givetvis mot pröjs (varf inte bonussystem med bättre betalt ju bättre dom plac sig) ut å hysta lite mer i Fr,Ty å kanse Danmark.Hops på ngra tävlingar med av UK ihopsatta lag...och det bör vara stortävlingar i Frank/Belgien/Tyskland.
Bra plac bör ju inte va krav i början...utan mer att dom får känna på,t.
Skulle va nice å se Rille/Albin + 2 x Nallar på ngra (inte en) sånna resor.Ahhja...kommer nog,men det bör ske rätt snart.Faen...tillåmed jag är väll oftare utomlands å kör än dom.
Vad det gäller övningarnas betydelse för muskler så har då inte jag sett ngra där som gör dom te ngra Arnolds.Finns övningar som jag oxå tvivlar på där...t.ex denna med att stå på en ostadig bräda och försöka 7:ta/lägga.Har inget med boule att göra enl mig.Men...det mesta är nog ok va?

Joachim Andersson sa...

Ja tänkte mer på tjejerna.. Där det uttalet från Larsson framträdde..

Ja många av övningarna är inte bra för boule.
Sen är det ju bra att de tränas så klart. Men inte just dom övningarna.

Kondition är aldrig fel! Styrka aldrig fel, OM det göres på rätt sätt och med fler övningar som gör dig rörligare..

Passa på och fråga "proffsen" på Bosön..

Ante sa...

Inte bjuden te Bosön.Önskar jag vore...så man fick se dessa Om-talade/stridda övningar.Men du borde ha i åtanke att dessa övningar faxtiskt kan uppmuntra spelarna oxå.Jag tror faxtiskt det fungerar på det sättet för många.Så fungerar det ju överallt....sattsa på mig på arbetet,och jag ger tillbax mm.
Ahhja...jag påstår mig inte ha belägg för detta..mer att jag känner att det är rätt väg att gå.Ska folk representera "mig" ute i boule-världen...så ser jag hellst att det är med diciplin och värdighet dom gör detta.Inte genom att kröka,bråka under lir (som tydligen ngra tjejer gjorde sist) å röjja dagen innan så sker.Tror azzå dom får lära sig en del bra prylar på dessa läger.

Ivar sa...

Eftersom jag tillhör "lallarna" som aldrig tävlar internationellt och som rullar pinne. SÅ skulle jag vilja klargöra lite om hur fysdelen fungerar.

De övningar som ska göras 1 gång per månad och rapporteras är TESTÖVNINGAR!!! dvs det är inte tanken att man ska stå och bara göra dessa 5 övningar hela tiden. Man tränar ett allround schema där fler muskler är inblandade och ser till att stretcha ordentligt (vilket nog alla är väl medvetna om är viktigt i samband med träning). Sedan göra man TESTÖVNINGARNA 1 gång per månad. Detta gör man för att kunna se och mäta hur en fysiska status utvecklas över tid.

Frågor på det?

Ante sa...

Ahaa...sandlådenivå nu.Var nånstans står det att du tillhör "Lallarna" Björn??Ni Sibbar är väll inga lallare?Vore ni det så skrev jag det.
Frågor på det???Varf skulle vi ha det?Det där vet vi ju redan.Jag skrev ju bl a att detta var test och utvärdering kommer senare.
Däremot skrev jag att ni nog är ute å lirar för lite utomlands...och Finland är för mig inte utomlands i detta sammanhang
;-).Det UK/FK dragit igång med mental och fysisk träning håller jag för min del som bra.Men det lag vi ska sattsa på MÅSTE börja fara runt lite på stortävlingar oxå...annars är det inte mycket värt.
Frågor på det?
PS: En "Lallare" inom boulen är en som knappt tränar,har talang...och tror sig kunna vara bäst ändå.Passar väll inte in på dig,va? ;-).DS.

Mattias Thorell sa...

Vore intressant att veta hur många spelare som EJ är uttagna pga att dom ej skött de ställda kraven.
Kan någon svara på det här?

Joachim Andersson sa...

Säker super hemligt Nisse! Men info finns inom landslags gruppen (Anders och Håkan).

Svar är så svårt att få från denna slutna grupp.
Men är öppna för öppna dialoger, men bakom stängda dörrar.

Ante sa...

JJ,Lilja,Pimm å Henke är väll dom ända.Större är väll inte gruppen Elit än att man kan se det så.Viktor å Henri lägger ju ner sitt nått år av andra skäl.
En bra trupp ändå tycker jag.
Själv saknar jag mest en sattsande Fr Tapper.

Anders Larsson sa...

Det finns några som inte är uttagna pga av att de inte har uppfyllt olika krav. Jag kommer inte hänga ut någon gällande detta utan spelarna vet om vad man skall förändra/förbättra för att bli aktuell til nästa uppdrag(tävling, läger eller vad det kan vara för aktivitet)

Pimmen har helt rätt gällande nya krav de är levande dokument och kommer så att vara. Nu kommer det krav på träning inom boule också.
Anders Larsson

Mattias Thorell sa...

Formulera mig kanske fel, var inte intreserad av vilka spelare, utan hur många.
Alltså, av de 24 som var aktuella, hur många är INTE uttagna oga att de ej skött kraven?

Joachim Andersson sa...

BRA Anders.
Äntligen krav på boulespel. :)

Och Bosön besök är ALDRIG fel!!
Synd bara att inte fler kan få chansen. Det hade gynnat alla. Men kan tänka mig att ekonomin inte tillåter. Vilket är väldigt synd!

Bajen sa...

Men då kan ju inte nolltoleransen mot alkohol gälla,med tanke på att en av damspelarna på Fredagen i Borås drack öl i boulehallen.Men klart då var ju ingen FK där(Håkan Berg).bajenfans

K.Lilja sa...

Blanda inte in mig i nåt med att jag inte följt landslags träningen eller att jag inte skulle tro på den. För jag tror på den! Kondition och fysisk uthållighet är bra i vilken sport det än handlar om. För de som inte förstår hur det ligger till med landslags satsningen och hur den fungerar bör läsa Björns inlägg några ggr eller kontakta Anders själv för info. K.Lilja

Joachim Andersson sa...

Eh okej... Vem blandar in dig Krille?

De du skriver är sant? Men...

Uthållighet och kondition är bra ja! Men övningarna bygger på styrka! Styrka i sig är också bra! Men att öka volymen på musklerna är absolut inget positivt till en sport som kräver god teknik och känsla. Men men... Det sågbra ut...